Zasada Klik-Zrób-Klik !
Ta lekcja omawia jedną z najważniejszych reguł pracy w programie SketchUp. Zasadę KLIK-Zrób-KLIK. Jeżeli będzie trzeba – obejrzyj ten film ponownie. Dlaczego kładę tak duży nacisk na ten temat? Otóż z 3 głównych powodów:
- Klik-Zrób-Klik nie jest zgodna z domyślnie wyuczoną w dzieciństwie metodą rysowania, zatem odruchowo będziesz uczyć się na początku niewłaściwie rysować.
- Niestety program SketchUp pozwala rysować obydwiema metodami: tą “z dzieciństwa” i regułą Klik-Zrób-Klik, więc możesz nie mieć motywacji by uczyć się czegoś, co jest nieintuicyjne.
- Różnice między obiema metodami rysowania są prawie niezauważalne na ekranie monitora. Jeżeli nie opanujesz tej metody to raczej nie będziesz w stanie powtórzyć operacji pokazanych w materiałach wideo tego kursu. Skończy się to Twoją irytacją i stwierdzeniem “a mi to tak nie wychodzi jak na filmie” i nie będziesz wiedzieć dlaczego.
Zatem dobrze opanuj zasadę Klik-Zrób-Klik i spraw by stała się dla Ciebie intuicyjna.
Powiem dość odważnie – jeżeli zignorujesz moją radę, to nie uda Ci się dokończyć tego kursu. Odpadniesz przy pierwszych trudniejszych rzeczach. Wiem co mówię.
Mam nadzieję, że Cię postraszyłem – zatem zapraszam do uważnego obejrzenia filmu.
PS: podczas oglądania zwróć uwagę na skróty klawiaturowe i pracę oburącz (jedna ręka na myszce, druga na klawiaturze). Staraj się utrzymywać taką pozycję pracy.
PODSUMOWANIE
Intuicyjnie człowiek rysuje tak, że stawia ołówek na kartce i ciągnie nim dociskając go. Gdy kończy rysować linię – odrywa ołówek. Podobnie działają proste programy graficzne typu Paint: chcąc malować pędzlem, wybierasz kolor i trzymając wciśnięty klawisz myszy, mażesz po ekranie. Aby skończyć malowanie – puszczasz przycisk.
Takie działanie jest odmienne od zasady Klik-Zrób-Klik i w programie SketchUp, jak i w wielu innych, poważnych programach – tak się nie robi. A dlaczego, to zobaczysz już wkrótce.
Na koniec, zanim otworzysz program SketchUp i poćwiczysz rysowanie ze świadomym użyciem zasady Klik-Zrób-Klik, pobierz i wydrukuj sobie ściągę z podstawowymi narzędziami do rysowania i ich skrótami klawiaturowymi. To bardzo przydatny materiał!
8 pierwszych narzędzi w programie SketchUp
Teraz jesteś gotowa/-y do samodzielnej nauki.
Pamiętaj: cały Rozdział 2 to budowa fundamentów. Dlatego poświęć na to uczciwą ilość czasu, a zaprocentuje to w przyszłości.
SŁOWA KLUCZOWE TEJ LEKCJI
klik-zrób-klik, rysowanie linii, skróty na klawiaturze,
5 komentarzy
Zasada KLIK-Zrób-KLIK, ułatwia bardzo pracę! Choć jeszcze czasem stare nawyki wychodzą.
Najgorsza to jest właśnie walka z niewłaściwymi nawykami… Dlatego tak często powtarzam te podstawy, szczególnie teraz na początku kursu. Aby ktoś nie wpadł na pomysł, że jednak będzie robił po swojemu :D. Dziękuję za podzielenie się komentarzem i miłego Sketchupowania! 😀
Klikam, pojawia się początek lini (puszczam klawisz myszy), przeciągam myszką i linia się wydłuża, klikam drugi raz i znika linia – jak to naprawić?
Cześć Rafał,
Jakimś dziwnym trafem masz chyba złe ustawienie w głęboko ukrytym menu Sketchup. Sprawdź w Window >> Preferences >> opcja Drawing czy masz ustawione albo “AutoDetect” albo “Click-Move-Click” tak jak na obrazku:
To powinno pomóc 🙂
Pozdrawiam
jakos sobie radze dziekuje